torsdag 11. juli 2013

Look øst 2.0 (nr 4 i en serie)



Så var man der igjen, i den bygda som tok så vel i mot meg, for første gang i 2006. Jeg hadde blitt hyrt for å jobbe med storbandet der; fløy et stykke, tok buss et stykke til. 
Etter å ha sjekket inn på hotellet, tok jeg en tur ut. Møtte vennlige blikk, ble regelrett passet opp, folk lurte på hvem jeg var for en? Jeg forklarte mitt ærend, hvorpå folk svarte "Åja, vi har ventet på deg. Velkommen hit!" 

For en herlig velkomst, og hvilke herlige mennesker! 
I eI lita bygd, med 1200 mennesker, Som har eget storband som øver to ganger i uka?
Som har en kommunalt ansatt fikser, som blir med storbandet som lydmann, når det skal konserteres i nabobygda? Makalaust.

En av Finnmarks hyggeligste butikker finner man her; en bokhandel, som ikke tilhører noen kjede. Er ikke det en herlig idé? At man stoler på seg selv og sin fagkunnskap? Et veldig godt utvalg i bøker, såklart, men også god kaffe og moderne kaffeutstyr. 
Samt litt lys og pyntegjenstander.  Dog, det beste med Nordkyn bok og papir er vertskapet; Gørild og Tore er glade i bøker og mennesker, noe som er et pre hvis man er i deres bransje. Jeg gleder meg alltid til å besøke dem, og jeg har til gode å bli skuffet.

De har altså hotell i bygda. Et lite, litt umoderne, men veldig koselig hotell. Her er puben, som selger god drikke, pizza, lokalt tilvirket boknafisk og annet godt. Man kan også drikke noe godt, spille biljard, eller høre musikk her, da dette er storbandets faste scene, samt scene for de lokale bandene som sokner til rockeklubben (som har egne øvingslokaler). Omreisende band spiller også i puben, og noen av dem kommer veldig gjerne tilbake, rett og slett fordi det er et bra sted å spille. 

Muligens kommer de tilbake i juni, under den årlige Chrisfestivalen, en festival oppkalt etter Chris Lyngedal, Kjøllefjords kjente bluesartist, som døde av kreft i 1990, 43 år gammel. 
Det er altså Kjøllefjord det dreier som om her; bygda med det virkelig store hjertet, som har både Finnkirka og annen flott natur, rett bak huset. Som har Foldalsbruket, et nedlagt fiskebruk som er gjort om til konsertlokale. Hvilket supert sted! Jeg har spilt der, flere ganger, og det er alltid veldig hyggelig. Jeg har hørt mange konserter her også, og noen av dem har blitt legendariske. Christiansand stringswing ensemble har gjort furore her, og det samme har Violet Road. Årets konsert er den beste jeg har hørt med dem.

Kjøllefjord er en favoritt, og heldig er jeg som har en svigerinne som nettopp har flyttet dit. 
Bygda er litt lik Hammerfest, både med tanke på folk og geografi. Et sentrum rundt ei bukt, isfri havn, hurtigruteanløp. En bitteliten by, lizm.
Jeg kommer til å få flere hyggelige turer dit, det vet jeg. 

Forøvrig kan det meldes om at Trattoria Capri i Varangerbotn holder stand som fylkets beste spisested, i alle fall hvis man skal ta med faktorer som pris, betjening etc. Pastaen og pizzaen som serveres der er av meget god kvalitet. Gode viner (på glass) har de også, og bra kaffe. For folk på reise er dette uovertruffent, og for de fastboende, likeså.

Det kan meldes om at man på vei sørover gjennom Skandinavia drømmer om kål. 
Dampet norsk nykål, servert sammen med stekt bacon (gjerne fra Finland), smeltet smør, store mengder dill og nypoteter. 
Fortsatt en sommerfavoritt, og 

veldig godt.

Ingen kommentarer: