mandag 21. oktober 2013

God Dag (oversett til samisk!)


Jeg har noen venner som går igjen her i denne spalten; Grillkongen Geir, for eksempel, og naboen i  4B. Den usedvanlig dyktige kokken er innom av og til, og fra tid til annen kan man lese om "noen jeg kjenner veldig godt". Et nytt tilskudd er han jeg heretter vil kalle "Propellen".

En propell er selve drivverket, som får båten til å gå fremover, eller flyet til å lette. Jeg liker å tenke på ham som en flypropell, kanskje fordi jeg liker fly veldig godt. Når jeg senere i dag skal fly til Tromsø, vil jeg, for n'te gang, la meg beruse av de enorme kreftene som slippes løs idet piloten slipper bremsene. 10-12 sekunder senere er vi i luften, hvorpå flyet fortsetter å aksellerere opp til marsjfart, som er i underkant av 500 km/t. 

Kanskje Propellen (altså, vår mann) er mer som et fly å regne? SIden han også har det med å aksellerere etter at han har letta? Og at han er bra i marsjfart? Vår man kan i tillegg holde marsjfart i utrolig lang tid, men til forskjell fra flypropeller trenger han nesten ikke drivstoff. Da jeg stakk til ham en flaske vann her om dagen, tok han imot og drakk den opp, men det virket ikke som om det hadde slått ham at han trengte noe. En annen dag så jeg at han spiste på en brødskalk, i det som så ut som en femminutters pause. Hva går denne mannen egentlig på? Luft, selvølgelig, samt litt vann. 
Og kjærlighet til mat.
Som han av og til tar seg tid til å spise.

Hva liker han å spise, da, Propellen, når turtallet skrus ned og han har litt tid?
Han sa en gang at det det beste han vet er kjøttsuppe. 
Altså, han kunne sagt østers, gåselever, indrefilet av wague eller noe annet ekslusivt. Trøfler, kanskje? De hvite fra Piemonte?
Nope, det ble kjøttsuppe.
Fordi det smaker veldig godt.
Her er en variant som vil mette mange (bruk billig kjøtt med bein (elg, sau, storfe eller rein) som må kokes lenge, det gir mest smak):

Skrell en liten gul løk. Skjær den i skiver. Surr denne i din største kjele, sammen med litt olje på svak varme. Ha i ca 1,5 kg kjøtt  og bein som er delt opp i rause biter. Skru opp varmen, la kjøtt og løk surre en stund, slik at kjøttet får litt farge. Strø over 1 ts salt, 8-10 hele pepperkorn, samt to laurbærblad.
Hell på ca 2 liter vann, la det koke opp. Skru ned varmen når det koker, skum av urenheter som flyter opp. Fortsett med dette til alle urenheter er borte. 
Etter ca en halv time tilsettes rotgrønnsaker, ca halvparten av den mengden du har skåret opp. Jeg bruker gjerne 2 deler gulrøtter i skiver, 2 deler kålrot i terninger, samt 1 del sellerirot i terninger. Det grønne fra en stor purre (finsnittet) følger også gjerne med.
En time senere tilsettes resten av rotgrønnsakene. Kok videre i ca ett kvartér. 
Legg i finsnittet kål samt det hvite fra purren, også dette finsnittet.
Smak eventuelt til med mer salt og pepper.

Servér suppa med en gang, rykende varm, i dype tallerkener, sammen med flatbrød og godt smør.
Ringle eventuelt over litt veldig god olivenolje.

Perfekt høstmat.

Ingen kommentarer: