søndag 7. oktober 2012

Forventninger


Søndag ettermiddag.
Her jeg sitter på flyet, kan jeg kjenne at jeg gleder meg skikkelig til å spise biff i kveld.
Jeg er på vei til Oslo, skal jobbe, men også spise godt. Jeg skal også møte en kompis som er kokk, kjent for å servere bra norsk mat på fint vis.
Men, som de fleste kokker, er han i matveien ganske enkel. Han liker et godt stykke kjøtt, og han liker en god saus.
Selv er jeg ikke kokk, men også en enkel mann, og entrecôte er noe av det beste jeg vet. Gjerne med pommes frites, aspargesbønner og Béarnaisesaus. Denne retten er nok på min topp 10-liste, sammen med spagetti med kjøttsaus, kokt torsk, lammecarré og fårikål.

Det snakkes og skrives mye om biff for tiden, og diskusjonene er mange; hvilken rase er best? Hva slags fór?
Jeg spiste en gang på kjendiskokk Gordon Ramsays biffrestaurant Maze Grill i London, hvor jeg ble tilbudt blant annet Wague-biff som kostet 90 pund. Det sies at slikt skal være godt, men jeg avsto fra å prøve. Entrecôten jeg spiste, var absolutt bra nok; det er mulig at kua bare hadde spist gress, hva vet jeg.

Søndag kveld.
Det ble ikke biff, men jeg er strålende fornøyd, etter en 4-retter på Trattoria Popolare; antipasti (med blant annet en bruschetta med kyllinglevermousse, noe av det beste jeg har spist på lenge), en super raviolirett som inkluderte både gresskar og andehjerte, bresert villsvinbryst, samt pærekake, fikk jeg til prisen av en hovedrett på en Ricarestaurant nær deg.

Sukk.

Før Søndag
I det siste har jeg laget panna cotta (kokt fløte) flere ganger; her er en grei grunnoppskrift til fire gode porsjoner:

8 desiliter fløte
4 spiseskjeer sukker
3-4 plater gelatin
1 vaniljestang


Kok fløte og sukker med vaniljestang (splittet på langs, frøene skrapet ut) i et kvarter, ha i ønsket mengde oppbløtt gelatin. Visp heftig så gelatinen løses godt opp. Hell massen i en eller flere former. Sett til kjøling.

Dette er godt nok som det er, men det skader ikke med litt syre i den kokende fløtemassen, for eksempel litt saft og skall fra en appelsin eller en lime. Eller hva med litt krøkebærsaft? Gjerne med krøkebærsirup på toppen. Andre bær?
Jeg skal prøve med multer.
Dog kan det være greit å ikke bruke ananas eller kiwi, fordi da vil ikke fløtemassen stivne. Tenk på det, hvis du vurderer å handle gelé med kiwi eller ananassmak.

Nå.
Siden jeg allerede har brukt tid på å tenke på det, skal jeg i stedet ta en tur ut og spise noe

veldig godt.

Ingen kommentarer: