mandag 12. november 2012

Suppe i sentrum 2


Jeg er egentlig veldig for å planlegge middagsuka, og det hender at jeg gjør det også. Det hender til og med at jeg følger den planen, bortimot til punkt og prikke, og da er jeg veldig fornøyd med både meg selv og bankkontoen.

Denne uka er ikke en slik uke, men på vei til butikken butikken i dag, fikk jeg det for meg at jeg kun skulle kjøpe to billige ingredienser, som sammen med det jeg hadde av rester i kjøleskapet, skulle bli en god og mettende middagsrett. 
Jeg kom hjem med en blomkål og en putt med matfløte, så da lå det liksom i kortene at det måtte bli blomkålsuppe. Jeg er klar over at jeg skrev om suppe for ikke så lenge siden, men bær over med meg her, fordi denne suppen er nydelig.

Til 2  gode porsjoner:

Skjær opp et middels stort blomkålhode i ganske små biter. Noen få av disse bitene hakkes opp til smuler, og settes til side. De ganske små bitene går i en kjele, før det helles på nok vann til å dekke. Tilsett en halv teskje salt, og kok til blomkålen er skikkelig mør. Sil av blomkålen (men ta vare på kokevannet), og ha den over i enten en mikser (og gi full gass), eller i et smalt litermål, hvor den kjøres til en veldig fin mos med stavmikser. 
Hvis det blir for grøtaktig, helles noe av kokevannet i. Mos igjen. Ha blomkålmassen tilbake i kjelen, og tilsett ca 2 desiliter matfløte. Kok sakte opp under omrøring. Kvern over sort pepper. La syde en stund, og rør stadig. Hvis suppen kjennes for tykk, ha i mer fløte, og rør igjen. Når det er to minutter igjen til servering, ha i blomkålsmulene. De gir ekstra smak og annerledes tekstur til suppen. Smak til med kvernet sort pepper, og eventuelt mer salt.

Jeg hadde 2 skiver bacon i kjøleskapet. Disse skar jeg jeg opp i små biter (lardons), som jeg sprøstekte.
Videre fant jeg noe grønt fra en purre, som ble skylt og hakket i veldig små biter.
Suppen ble øst over i skåler, hvorpå sprøstekt bacon og rå purre ble drysset over. Til slutt ble det ringlet over litt veldig god olivenolje.

Annet restegarnityr som egner seg i en slik suppe?
Pannestekte reker, som kanskje har bltt piffet opp med litt rød chili?
Daggammelt landbrød, som har blitt til krutonger i ovnen (olje, salt og pepper).
Skinke, kanskje til og med påleggsskinke, skåret opp i strimler. Kanskje sammen med litt salvie?
Lakserogn. Med dill?

Mulighetene her er mange, og dine valg av garnityr gjør nok at det hele blir 

veldig godt.

Og takk for det.

Ingen kommentarer: