lørdag 1. desember 2012

Sjøslaget 2.0


Det første slaget har stått, og selvfølgelig var Team Steinar best, men det visste vi jo. 
Gøril var veldig flink og proff, Ingrid også, og reklamepausene var lange nok til å hente mer mat og snop på kjøkkenet. 
Taco er helt fint, til og med for voksne.
Til helga er det nytt slag, og da skal vi lage kebab.

Den kebaben som du, litt sliten, spiser på vei hjem fra byen, er gjerne grillet kjøtt av et eller annet slag (og av ymse kvalitet, gjerne MUK). Kjøttet blir skåret i tynne skiver, for så å bli trædd på et vertikalt spyd som snurrer rundt seg selv. Grillelementer rundt spydet sørger for, ja akkurat, grillingen. Denne måten å grille på kommer fra Hellas, og der kaller de det for Gyros (uttales jirås), som betyr å snurre. 

Ordet kebab er egentlig fra Tyrkia, og betyr at noe er grillet på spyd, eller, opprinnelig,  sverd.
Det vi spiser i Norge har strukket seg ganske langt bort fra opprinnelsen. siden grillmetoden og pitabrødet (i alle fall ordet pita) kommer fra Hellas. 
Norsk kebab er heavy krydret med kanel, for å skjule kvaliteten på kjøttet. Den serveres gjerne med to sauser (tomat og rømme, velg styrkegrad), kinakål og hermetisk mais.
Sist jeg spiste det var i Oslo for noen uker siden, og det smakte som det skulle, for å si det sånn.

Når jeg på lørdag skal lage min egen kebab, så skal den bli god, fordi jeg kommer til å bruke førstklasses kjøtt fra lammebog. Bogen har blitt bakt i ovnen (under folie, med hvitløk og rosmarin) på 170 graders varme i fire timer, og når jeg tar den ut, er kjøttet så mørt at det bare er å trekke ut det som er av bein. Etterhvert som kjøttet kjølner, plukker jeg det fra hverandre, og legger det til side.
Rett før sending setter jeg på stekepanna, hvorpå jeg freser opp kjøttet igjen, slik at det blir litt sprøtt. 
Kanskje skiver jeg opp litt rødløk, i tynne skiver, samt at jeg skiver opp noen gode tomater. Muligens skyller - tørker - hakker jeg opp litt salat også, kanskje til og med isbergsalat. Eller romano.

På forhånd har jeg tatt meg tid til å lage en god tzatziki;  jeg har skrelt og delt en agurk i to, så skrapet ut kjernene med en teskje, før jeg har raspet den opp med den fineste delen av råkostjernet. Deretter har jeg lagt agurkmassen i et dørslag, og presset ut så mye vann som mulig. Jeg har finhakket et hvitløksfedd, som nå går i agurkmassen, sammen med ca 3 dl gresk eller 
tyrkisk (!) yoghurt. Det hele vispes i hop, sammen med ca en kvart teskje salt. Hvis jeg har litt mynte, så finhakkes noen blader, som så blandes inn.

Pitabrødene har jeg nok kjøpt på butikken (kanskje jeg prøver å lage dem neste gang, det ser litt moro ut, når jeg leser om det på nettet). Dog tror jeg ikke at jeg gidder å dele det opp på kebabkioskvis.

Da er det mat, og vi forsyner oss på kjøkkenet med varmt pitabrød, sprøtt lammekjøtt, grønnsaker og tzatziki. I de påfølgende reklamepausene har vi god tid til å forsyne oss med mer.

Veldig godt.

To be continued?

1 kommentar:

snefjordprinsessa sa...

Det hørtes bare deilig ut Sverre.
Kos dokker!-D