søndag 13. januar 2013

Brød og vann. Og reker.


Det går en historie om visesangeren Ivar Thomassen, der han ikke lot en kollega sitte foran i bilen sin under en lang tur, tidlig i januar. Hans enkle forklaring var at han hadde nyttårsforseter...

Det er rimelig lenge siden jeg selv hadde noen nyttårsforsetter, ei har jeg noen i år. 
Men jeg har lyst til å prøve meg på brødbaking. 
Kanskje få igang en surdeig, til og med. 
Saken er den at man har fått seg kjøkkenmaskin her i huset, av merke Kenwood. Den er ikke pastellfarget, men grå, og den er et lite mirakel. I tillegg til visp og eltekrok og slike ting, har den både blender og juicepresse. Men eltekroken skal bli den viktigste. Kanskje etterhvert sammen med kjøttkverna som jeg har planer om å kjøpe. 
Men da er det stopp. 
Tror jeg.
For jeg har jo kjøpt ny ismaskin også, samt en ny kniv.

Det sies at jo oftere mannen er på kjøkkenet, jo flere maskiner kommer på benken. Mamma har dog hatt Kenwood i alle år; den hun har nå er den andre eller tredje i rekka, så jeg føler meg innenfor, kan man si. 
Noen sous vide-maskin blir det ikke snakk om. Ei heller tørkeskap eller røykeskap, eller andre dupeditter. 
Det er alvorlig ment, det siste her, da det ikke er noe poeng i å lage restaurantmat hjemme. Men, en kjøkkkenmaskin, det er greit (mamma mener kanskje at en symaskin er enda viktigere).

Men altså, brødbaking. 
Her er jeg en skikkelig nybegynner, og skal holde meg til noen få prinsipper:

  • Fersk gjær er bedre enn tørrgjær.
  • Surdeig er også kult.
  • Kaldheving gir best resultat.
  • Ferdige blandinger hvor man bare skal tilsette gjær og vann, er ikke nødvendigvis av det gode, da de gjerne er tilsatt ekstra gluten. 
  • Til pizza, loff, og focaccia kan det være lurt å investere i tipo 00-mel.

Utover det skal det ikke her refereres til noen oppskrifter.
Det kan dog nevnes at i går ble det fortært loffskiver i store mengder. 
Med godt smør, ferske reker, majones, en skvis fra en sitronbåt og et drag fra pepperkverna.
Hadde man hatt litt dill, så hadde man kanskje brukt den. 
Men ingen persille. Ikke noe salatblad, heller.

Til slikt kan man drikke både øl og hvitvin.
Men, her kommer det igjen: kaldt og godt vann fra krana er et pre ved landet Norge.

Veldig godt.

Ingen kommentarer: