søndag 20. januar 2013

Thai meg her og thai meg der


Jeg er veldig glad i chili.
Og ingefær.
Koriander.
Vårløk også.

Jeg liker også lime, sitrongress, kokos og kokosmelk. 
Mange andre krydder også, for den saks skyld, som for eksempel thai basilikum. For ikke å glemme stjerneanis. 

Ut ifra dette kan man kanskje slutte at jeg er glad i mat fra Sørøst-Asia, som for eksempel Thailand.
Det er rett.

Selv har jeg bare vært i Vietnam, men det ga mersmak (!), kan man si. Min første skål med suppen som kalles Phó, på et gatehjørne i Ho Chi Minh-byen (Saigon), vil jeg huske som et av de virkelig store øyeblikkene. I løpet av 14 dager i Vietnam, spiste jeg nesten utelukkende på gata, på lave stoler, sammen med med vennlige vietnamesere. 
Alt var ferskt, friskt og nydelig. (Viet)-namnam! 
Mon tro når jeg kommer meg til Thailand?

En nærbutikk (som er nær så og si hele Norge) har nå satt fokus på Thaimat. 
Dermed selges det sukkererter, ingefær, chili, sitrongress etc på mer synlige hyller enn tidligere, samt at en pose med ferdigkuttet salat har fått navnet Thaimix. Ferdigkuttet biffkjøtt har jeg også sett (til Thai beef salat, ikke kjøp dette avskjæret, da det er nettopp det; avskjær). 

Noe som vakte min oppmerksomhet under siste butikkrunde, var en pakke med Thai fiskekaker. Den inneholdt 63% fisk, ujevnt fordelt mellom artene hyse og hvitlaks. 
Ja, nettopp; hvitlaks. 
Eller vassild, som er det vanlige navnet, en fiskeart med store øyne og lite egensmak, men som binder vann godt. 
I tillegg til bindemidler og slike ting, inneholdt kakene "krydder" som cayennepepper (ikke vanlig i Thailand) og koriander (rot? blader? vanlig i Thailand, dog). 
Analysen av fiskekaka viste med all tydelighet det er i alle fall litt frekt å sette prefikset "Thai" foran et slikt produkt. Etter smaken på produktet å dømme, kan man vel snakke om en "norsk fiskekake" med en merkelig eim av… Mexico? 
Altså, det var ikke vondt. 
Men Thai?

En av mine favorittrestauranter i Norge heter Plah. Der serverer de Thaimat. 
Terje Ommundsen, som driver stedet, og har lange opphold i Thailand bak seg, kom i fjor ut med boken Thaimani (den er å anbefale, og er å få hos G. Hagen). 
Der finner man en oppskrift på fiskekaker som inneholder sjalottløk, hvitløk, korianderrøtter, galangal, kaffirlime, grønne bønner, fiskesaus og peanøtter. Samt mengder med tørket chili. 
Dette moses til pasta i morter, før det går sammen med hysefilet i en kjøkkenmaskin. Det lages små fiskekaker, som fritteres i varm olje.

Jeg gleder meg til å prøve noe slikt. Hvis jeg ikke finner alle krydderne her i byen, så skal jeg i alle fall få til noe som minner om Thailand.
Og jeg skal ha agurkrelish til, som i Ommundsens versjon er slik: 

Lag en lake av 1 dl sukker, 2 dl vann, 2 dl riseddik (eller vanlig hvit 7%), en finhakket chili (med frø, hvis du liker det litt sterkt). Kok opp, og la det avkjøles. 
Finhakk sjalottløken. Skrell agurken, del den i 4 på langs, fjern frøene og skjær den i tynne skiver. Ha løk og agurk i en bolle, hell over den avkjølte laken. Ha eventuelt over litt korianderblader. 

Denne salaten har jeg prøvd ut hjemme, og den smaker, mildest talt,

ดีมาก

Ingen kommentarer: