søndag 13. mai 2012

Hei og hopp, og gratulerer med dagen 2.0


Hva spiser man på 17. mai? Is og pølse med lompe? Begge deler er i alle fall veldig godt. 

Hva drikker man på 17. mai? Hva med champagne eller annen sprudlende vin? Jeg kan ikke tenke meg noe som slår en knusktørr champagne (i vårsola) på en slik festiv dag. I tillegg kan man jo servere sjimpansebrus og solo. Og vann, selvfølgelig.

Ellers vil jeg slå et slag for rødbeten, og kanskje til og med en salat med den i hovedrollen. Jeg får tak i små, ferske rødbeter, og baker dem i ovnen (200 grader) til de er møre. Skreller av skallet og skjærer dem i for eksempel små båter. Blander dem med endiveblader, løvtynne skiver av rødløk, og biter av chevre (fra Frankrike eller Haukeli). Heller over dressing laget på veldig god olivenolje, rødvinseddik, sennep, salt og pepper. 
I denne salaten passer det også veldig godt med ristede, honningglaserte valnøtter; jeg klemmer dem i biter og rister dem i ei tørr stekepanne. Når de gir fra seg en uimotståelig lukt, har jeg i en liten klikk smør og like mye honning. Tar panna av plata, rører litt rundt, lar nøttene bli lune. Nøttene går i salaten, og siden det er 17. mai, så kan jeg jo strø over noen stemorsblomster, litt lavendel, eller kanskje gressløkblomster? Hvis jeg har.

Asparges er også godt. Jeg har de i panna, på høy varme, med en skvett vann. Det er ferdig al dente på noen få strakser. Jeg har på litt veldig god olivenolje, salt og kvernet svart pepper. Kanskje Dijonsennep. Eller parmesan.

Kanskje en gulrotsalat? Tynne skiver gulrot i en dressing av veldig god olivenolje, litt revet ingefær og friskpresset  limejuice? Med salt og kvernet svart pepper, samt fersk koriander. Eller knuste korianderfrø.

Litt fisk kanskje? Spekelaks og eggerøre med gressløk? Jeg kjøpte en pakke med frossen gressløk her om dagen, og den var utmerket.

Blåskjell? Et fedd finhakket hvitløk og litt finhakket sjalottløk surres i solsikkeolje med litt salt i en kjele. Kanskje litt finhakket chili også. Jeg heller i et nett eller to med blåskjell som jeg har fjernet byssustråden på. Jeg har sjekket at de lever også (de skal lukke seg når man banker på dem). Rister litt på kjelen, heller i et lite glass hvitvin, setter på lokk. Rister av og til, og etter noen få minutter åpner skjellene seg, ferdig!  Setter kjelen rett på bordet, med godt brød til å  suge opp kraft. Pynter kanskje med noen remser med vårløk som er skjært på langs (hvis noen skjell nekter å åpne seg, må de ikke spises. Kast dem i søpla!).

Og hva med litt fenalår og jordbær. En norsk variant på den italienske klassikeren med melon og skinke. Nydelig.

Hvis noen lager ei kransekake og tar med i selskapet, så blir jeg veldig glad. Tenk om de til og med har laget den selv, seig og god?
Eller ei bløtkake. Med multefyll, som er tilsatt litt whisky. Og ristede valnøtter. Ingen protester herfra.

Eller is, hva med is?  Kanskje jeg skal prøve å lage blåbæris? Og bringebæris? Som sammen med vaniljeis blir min variant på tress? Det hadde vært moro.

Hipp hipp hurra!


Ingen kommentarer: