mandag 7. mai 2012

Tre lister


"Livet er merkelig - hvis man nekter å godta annet enn det beste, så hender det ofte at man får det."
F. Somerset Maugham
!. Dette er eksempler på mat og og råvarer som jeg ikke har i huset:

Pølsedigg, påleggsdigg, egentlig alt som slutter med "digg".
Posekålrotstappe, posepotetmos, poseertestuing.
Sånne små pølsekuler.
Diverse avskjær av kylling, markedsført som for eksempel nuggets.
Annet avskjær som kalles noe hipt.
Lungemos.
Scampi.
Oppdrettsfisk.
Sånn fem-om-dagen-drikk med rare svarte bær i. Genuint vcndt.
Lett majones, lett brus, lett saft. Andre "lette" produkter.
Ferdigkokte poteter og ferdigkokt kålrotstappe. Ferdige fløtegratinerte poteter.
Vanlig Norvegia (smaker nesten ingenting).
Gulost fra Synnøve Finden (smaker ingenting).
Alt som kaller seg "gourmet"-etellerannet.
Ferdigskrelt "edel-løk" (vel er jeg lat, men dog…)
Halvstekte brød.
Peach Canei.
Kebabkjøtt eller kebabdressing. 
Nugatti.

2. Dette er eksempler på mat og råvarer som det hender at jeg har i huset:

Fersk pasta.
Enkelte typer frossenpizza. Ofte minst like god som pizza fra Peppes. Og mye billigere.
Blodpudding.
Solo.
Peanøttsmør. Bare litt usunt, men veldig godt.
Fersk gjær.
Posesuppe. På jobb har jeg rett i koppen også.
Poppemais.
Sild.


3. Dette er eksempler på mat og råvarer som jeg gjerne har i huset: 

Tørket pasta.
Diverse tørkede bønner.
Veldig god olivenolje.
Solsikkeolje.
Ferske grønnsaker (alltid løk og gulrøtter).
Frosne grønnsaker (alltid selskapserter).
Hermetikk (dog ikke joikakaker eller spagetti á la Capri)
Isbiter.
Ost som smaker noe (inkludert parmesan)
Ansjos eller sardiner.
Sitroner og annen fersk frukt.
Ferske og frosne bær
Kaffebønner av god kvalitet.
Svart te (mest i pose, egentlig).
Diverse typer mel.
Sukker.
Mørk sjokolade.
Øl.
Vin.
Eddik.
Cous cous.
Poteter.
Egg.
Sennep.
Forskjellige typer ris, inkludert risottoris, som for eksempel Arborio:

Hvis jeg vil lage risotto, så starter jeg med å finhakke et fedd hvitløk og en sjalottløk. Dette går i en medium varm kjele som allerede har mottatt to spiseskjeer veldig god olivenolje. Jeg lar dette bli mykt sammen med litt salt. Det neste blir å tilsette ris i ønsket mengde. Jeg rører rundt og lar alle riskorn bli dekket med fett, før jeg har i en klunk med hvitvin (eller litt hvitvinseddik) som kjapt absorberes av risen. Så har jeg i en øse god og kokende kraft. Rører rundt til kraften er absorbert. Ny øse, mere røring. Absorbsjon. Øse og røring. Slik holder jeg på i ca søtten minutter, eller til risen ikke ikke trekker til seg mere veske. Da har jeg i noen terninger med smør, eller noen spiseskjeer créme fraîche. Når dette er inkorporert har jeg i en god del parmesan.
Jeg vil at risen skal være al dente, og jeg vil at risottoen skal være kremet. Hvis den er for tjukk, har jeg gjerne i litt mere kraft,

Her om dagen lagde jeg risotto med kyllingkraft. Mot slutten tilsatte jeg litt selskapserter.
En annen gang lagde jeg risotto med kraft kokt på skall fra kongkrabber. Da hadde jeg i krabbekjøtt på slutten.
Jeg har laget risotto med stekt skogsopp også. Med oksekraft.
Den beste risottoen jeg noengang har spist, hadde ingen tilsetninger foruten parmesanost. Det var i Parma.

Veldig godt.




Ingen kommentarer: