søndag 27. mai 2012

Mat fra en verdensmester


I den lille bygda Nuorgam i Finland (nabokummune med Tana) har de både vinmonopol (Alko) og to velassorterte dagligvarebutikker. Begge butikkene har i tillegg gode ferskvareavdelinger med mye godt kjøtt (og den beste av dem, Aurala, har et veldig godt utvalg i Mummikopper fra produsenten Arabia. Her i huset er vi nå oppe i 16 stykker). 
Det var på Aurala at jeg for første gang i voksen alder så en fersk lammebog, eller skulder, som det også heter (jeg kaller det også forbein, av og til). Den andre gangen jeg så lammebog, var her i byen, hos Finnmark kjøtt på Fuglenes. 
Heldige oss som har en slik butikk, den eneste av sitt slag i Finnmark.

Jeg virkelig elsker lammebog, bakt i ovnen ved lav temperatur, i fire timer. Jeg lager noen snitt i den ferske bogen (på begge sider), og har på godt med salt og pepper på begge sider. Under og oppå legger jeg også rikelig med hele hvitløksfedd, samt store mengder fersk rosmarin. Det siste jeg gjør før jeg dekker til med folie, er å dryppe over litt olivenolje. Så går langpanna i ovnen, som er satt på full guffe, for at lammet skal "komme igang". Idet døren til ovnen lukkes, settes temeperaturen ned til 170 grader.

Om lag fire timer senere har jeg kokt opp noen rotgrønnsaker, skåret i terninger; en liten kålrabi, noen gulrøtter, litt sellerirot, en pastinakk, kanskje etpar poteter. Dette lager jeg en grov mos av, sammen med en god klikk smør, samt salt og kvernet svart pepper.
Jeg heller fett ut fra langpanna før jeg har i litt kokende vann. Med en tresleiv skraper jeg rundt, slik at alle gode smaksstoffer som sitter der, løser seg opp i det varme vannet. Jeg tilsetter littt hvetemel, rører rundt til det tykner, har det over i en liten kjele. Så tilsettes en liten neve hakket kapers og en stor neve hakket mynte, og kanskje litt kyllingbuljong (eller mer vann). 
Stol på meg her, det blir helt supert.

Servér kjøtt (som er så mørt at det i og for seg kan plukkes av beinet med fingrene) og mos sammen med varm saus. Veldig godt.

La det være sagt, at dette ikke er min oppskrift. Denne kommer fra Jamie Oliver, gutten som via et vikarinnslag på en BBC-serie fra The River Café ble stjerne over natta. Som hadde sin første tv-serie som 22-åring, og som nå, i en alder av 37 år, kan se tilbake på 16 kokebøker, like mange tv-serier, flere priser (deriblant MBE og TED), samt at han har reddet masse skakkjørt ungdom via restaurantprosjektet Fifteen. At han har gjort iherdige forsøk på å redde ungdom generelt fra et skakkjørt skolematsystem, både i Storbritannia og USA, skal man heller ikke kimse av. 
Kanskje vi skulle be ham hit, til vårt land og vår by, for å vise ham det skakkjørte utvalget i norske dagligvarebutikker, og for å gi både oss og ham et tupp i baken til å komme i gang med å bruke supre lokale råvarer? Jeg skulle jaggu likt å se ham på torget med et utekjøkken, mens han tilberedte kråkeboller, blåskjell, sei og lam. Og multer, ikke minst multer!

Som omreisende kulturarbeider i fylket vårt, så er det ikke fritt for at det kan bli noen ensomme timer på hotell. Da er det greit med Jamie, siden Youtube har vært proppfull av ham. Min favorittserie er Jamie at home, hvor lammeoppskriften over er hentet fra. Nå er riktignok serien fjernet, men klippet hvor oppskriften vises, kan du se her: http://www.youtube.com/watch?v=lhWIrf-9_gw

Jeg har spist på Fifteen i London også, et veldig hyggelig og realt sted med nydelig italienskinspirert mat. Det jeg husker best derfra er en fantastisk salat (den het nettopp det, "fantastic salad") som blant annet inneholdt løvtynne skiver av sellerirot, trøffelolje og parmesan? Er det noen som har andre Oliverbøker enn meg, som har oppskriften på denne? Jeg har prøvd å lage noe liknende, men er ikke i mål enda. Men man skal da ikke gi opp?

Ingen kommentarer: