torsdag 9. juli 2009

Ferie med læring 2

Man skal kanskje være litt forsiktig med hva man spiser når man er på ferie?
Jeg mener, i utgangspunktet, at nei, det skal man ikke være. Tenk på hva man kan gå glipp av?
Derfor er det også naturlig med en smell.

Det hadde seg nemlig slik at jeg hadde spist på et sted hvor maten var så veldig god. Et sted i gamlebyen i Krakow hvor mesteparten av maten ble tilberedt i en bakerovn. Jeg fikk blodpølse, en annen hvit svinepølse, svineknoke, samt honningglasert svineribbe.
En bakt potet, en klatt sennep, samt en blanding av pepperrot og egg utgjorde garnityret. Til dette drakk jeg øl og vodka.

Det var eventyrlig godt, så godt at jeg bare måtte innom samme sted dagen etter, for å sjekke ut mer av menyen; jeg spiste bakte piroger, borscht som var avsilt, tilsmakt med rømme og servert med potetstappe ispedd baconfett og baconbiter, samt EN LITEN TARTAR.

Veldig tidlig, neste morgen, våknet jeg, på nattoget, av at jeg måtte på toalettet...

Min ene dag i Bratislava ble litt amputert, da jeg hele tiden måtte være i nærheten av WC.
En hyggelig dame på et apotek gav meg noen piller, samt streng beskjed om å bare drikke vann og te, og etterhvert spise mørk sjokolade og bananer.
Jeg så gjorde, og utpå dagen derpå kunne jeg kjenne på kroppen at det planlagte besøket på Arcade Bistro i Budapest kunne gå etter planen.

Arcade Bistro ligger på Budasiden av byen, den har ikke så mange bord, men den er visstnok anbefalt av Michelinguiden fordi den gir såkalt "value for money".
La det være sagt med en gang: veldig god mat og veldig god vin.

Hovedretten var genial i all sin enkelhet; en perfekt medium rare stekt biff av det de kalte for "grå okse" (som jeg forstod var en slags bøffel) med en ruccolasalat tilsmakt med syrlige kirsebær og sennep. Kjøttet var utrolig mørt, og samtidig veldig smaksrikt, en etter mine begreper litt uvanlig egenskap (i alle fall i Norge, hvor den "møre " indrefileten ofte smaker veldig lite)

Og hvilke viner! Jeg fikk smake viner fra produsenter som Dél, Gere Tamás og Szemes (tror jeg), fra området Villányi i Ungarn.
En ting var at kelneren villle gi meg et innblikk i Ungarns rødviner, en annen ting var at paret ved nabobordet også ville hjelpe til, de spanderte et glass fra sin flaske.

De andre rettene holdt også veldig høy kvalitet, og sammen med en veldig god espresso, samt en schnaps laget på kirsebær ((pluss en til, påspandert av kelneren) (de er visst glade i kirsebær i dette landet)), ble dette til en formiddabel start på mitt lille opphold i Budapest.

Takk til Sveinar Aase for tips om spisested.

1 kommentar:

Sveinar sa...

Artig at du besøkte det og at det innfridde. Spiste også biff, og gjore meg samme erfaring mht smak og mørhet. Gode viner i gamle øststater er ikke mitt felt, og heller ikke lett å finne, men her kunne de by på ordentlige saker.