tirsdag 21. juli 2009

Slott

I dag har jeg sett en del av Bucuresti.

Jeg har sett revolusjonsplassen der Ceauscescu uten å lykkes prøvde å roe ned folkemassene i slutten av desember 1989. Han satte inn det militære istedet, som meiet ned forsvarsløse mennesker (en av verdens mange minnevegger finnes i dag på plassen).
Noen dager senere ble samme mann, sammen med sin kone Helena, henrettet. Jeg husker godt de dagene, jeg var en 23 år gammel radikal student som fulgte med i timen (slik jeg hadde gjort tidligere i det samme året, både under studentrevolusjonen i Kina, og under Berlinmurens fall)

I 1984 satte den kommunistiske Tsar Nicolae Ceauscescu igang med å bygge det han kalte Folkets Palass. For å komme igang, måtte han rasere et boligområde med 30 000 leiligheter, samt noen andre virksomheter. Han anla også en paradegate som var litt lengre, og ca en meter bredere, enn Champs Elysees.

Slottet er formiddabelt, utviklet under ledelse av en kvinnelig arkitekt, som var 27 år da hun fikk oppdraget.
Med unntak av litt mahogny, er alle materialer som ble brukt i bygget, rumenske.
Til og med silken er rumensk, da man anla en egen silkefabrikk (jada, med ormer).

Da Ceauscescus reminisenser ble fremvist på alle verdens tv-kanaler, var bygget 70 % ferdig. I dag gjenstår kun 2 %.

Det er grandiost, det er latterlig, og ganske vanvittig.

Jeg tipper at alle verdens kongelige, samt noen statsoverhoder er ganske så misunnelige.

Det Kongelige Norske Slott var nok ganske hipt i 1849.
160 år senere ser man kanskje til Romania?

http://en.wikipedia.org/wiki/Palace_of_the_Parliament

Ingen kommentarer: