søndag 5. juli 2009

Ferie med læring

Jeg er på ferie i Øst-Europa, og første land er unnagjort. Jeg har vært i Polen i en uke, og det har vært helt fint. Krakow vil jeg gjerne komme tilbake til, da byen har mye av det jeg liker ved en by; masse historie, den er ikke for stor, her er mye god mat og godt øl, samt at den kan by på noen virkelig lærerike timer, for eksempel hvis man tar seg en tur til Auschwitz.

Det jeg var redd for at skulle bli et freakshow ble ikke det. Jeg så antydninger, dog; amerikanske jøder i kjempestore grupper, omgitt av noe som kan ha vært Mossad, hva vet jeg, de hadde i alle fall propper i ørene, vaktsomme blikk og buler under jakka.
Auschwitz-Birkenau er et lærestykke i bestialitetens historie, og viser igjen at man ikke skal støtte seg til fornuften, da den kan bære veldig galt avsted, hvis premissene som blir gitt er feil. Mye av det tyskerne gjorde i konsentrasjonsleirene var basert på fornuftig løsninger ut ifra premisset som var gitt: hvordan utrydde et folk mest mulig effektivt?

Det er min oppriktige tro at all menneskelig handling må være basert på humanisme. Det er det som skiller mennesker fra andre pattedyr; vi er rovdyr som har kommet så langt i vår utvikling at vi har mulighet til å være humane. 
Som en afrikansk genetiker sa det: "We are given the ability to love".

Når vår guide forlot oss utenfor Birkenau, sa han at vi ikke må glemme Holocaust, men at vi heller ikke må glemme hva som har skjedd, og skjer, i vår tid. Han nevnte Rwanda og han nevnte Srebrenitsa. Etter min oppfatning kunne han også ha nevnt Gaza?
Han kunne også ha påpekt at noen av torturmetodene som ble brukt i Auschwitz, idag blir brukt av Israelerne.

I det jødiske kvarteret her i byen hørte jeg i går Balkan Beat Box. Et morsomt liveband som med sin mix av musikkstiler beviser at summen av mange rare ting kan være bra.

Ingen kommentarer: