fredag 3. februar 2012

ON.OFF.BEGGE.DELA.

Når var det sist jeg spiste et virkelig godt måltid mat på byen i Hammerfest?
Det var på Geirs mat og vinstue, så det begynner å bli noen år siden.
Det var synd med Geir og finansgreiene hans, for han lagde god mat, basert på distriktets råvarer.

I forrige uke la ON inn årene, etter vel to og et halvt års drift. Jeg spiste helt ok mat der, men råvarene kunne ha vært fra hvorsomhelst. Dog skal de ha at de prøvde. Og de hadde gode drinker. Og Cava på glass. Var det utgiftene for oppussingsarbeidet som trakk?

Hvorfor har ikke Hammerfest et sted som for eksempel Altas Alfa & Omega? Et spise- og drikkested med en uttalt profil? Hvorfor stengte Begge Dela? Der var det i alle fall en flink bartender med omsorg for sine gjester. Hvis vi nå skal ha glede av han, må vi gå på Kaikanten. Det gjør jeg, da det der er mulighet for å slå seg ned ved bardisken, kjøpe seg noe å drikke, for så å kunne lese dagens aviser på kjøpet. Kanskje til og med slå av en prat med et fremmed menneske? Det som åpnbart trekker ned på Kaikanten er storskjermen med sin evinnelige sport, samt det av og til ekstremt dårlige musikkutvalget.
Hvorfor er det ikke en kaffebar på AKS? Er det ikke rart at mange av de som holder til der (inkludert meg selv) går på nr. 19 for å drikke (byens beste) kaffe? Og ligger det faglig stolthet i at AKS selger pappvin i plastglass? Eller er de redd for oppvask?

Det sies at utelivet her i byen var mye bedre før, altså før folk fikk penger mellom hendene, og hytte på Skaidi. Man kunne spise godt også.
Jeg lurer på hvordan ENI eller Statoil trakterer gjestene sine? Blir det pizza eller kinesisk? Eller Rica?

Er jeg alene om å ville ha en stille og rolig kneipe hvor bartenderen vet hva han eller hun driver med? Er jeg alene om å ville ha en restaurant som ikke tilhører noen kjede, som serverer god mat, laget fra bunnen av? Med kokker og servitører som kan faget sitt, og som har åpent på kveldstid?

Så når vi nå ikke lenger får cava på glass her i byen, går vi på polet og kjøper to flasker med Grans Moments Brut Nature til kr 108,50 per flaske. Vi åpner i alle fall en av dem, og skåler til ONs ære, og håper at sjansen for at stedet kan komme sterkt tilbake, ikke er helt OFF.

1 kommentar:

Karina sa...

Nei, du er ikke alene. Vi er mange som tenker det samme :)

Finfin blogg. Jeg la deg til i bloggrollen hos meg :)