mandag 20. februar 2012

Vin er godt sammen med mat også.

En gang satt jeg i Italia, på en ganske bra restaurant, og spiste veldig god mat. Vinen var også god, for den saks skyld, men det som tok all oppmerksomhet, var et forelsket par som satt rett ved siden av meg. De stønnet og sukket og lagde nærmest unevnelige koselyder, bare på grunn av maten som de spiste. Og vinen de drakk! Jenta spiste en solid porsjon gåselever, mens hennes kavalér spiste en eller annen fiskerett. Det rare var at de drakk samme type vin. Rød vin; en dyr Barolo fra Piemonte i Nord-Italia. Man drikker da vel ikke rødvin til gåselever, tenker du sikkert, og det tenkte jeg også. Den gangen. Jeg hadde jo lest min vinlitteratur, må vite, og der er jo alle enige om at til gåselever er det Sauternes som gjelder? Eller til nød Tokaier?

I etterkant har jeg skjønt at akkurat den opplevelsen var ganske så befriende; de to var villige eksponenter for ideen om at hvis maten er god, og vinen god (og stemningen er, vel… god), så blir det gjerne himla godt.

Dog er det noen kombinasjoner av vin og mat som jeg synes er mindre heldige; laks og rødvin, for eksempel. Eller en god del typer ost og rødvin. Men så er det disse unntakene: man har lest at hvite kittmuggoster ikke egner seg til rødvin, men så leser man at i Normandie drikker de rødvin til Camembert. Og de liker det. Prøv selv, kjøp en ekte Le Rustique camembert på Rema (den er billigere en Tine sin kopi), og drikk den sammen med en bløt rødvin som ikke koster skjorta. Prøv eventuelt osten også sammen med en syrefrisk hvitvin som for eksempel en god chardonnay eller en tysk eller fransk tørr riesling. Det er kanskje bedre? Hva om du legger til noen gode ristede hasselnøtter? Eller drypper over litt honning? Da heller jeg mot det hvite, men du trenger ikke å være enig med meg.

Leser man vinspalter i norske aviser, får man ofte inntrykk av at vinen er viktigere enn maten. Det er den, med skam å melde ikke. Man kan utmerket drikke vann til mat. Eller en god eplemost (og av og til brus. Prøv for eksempel sjimpansebrus neste gang du spiser indisk).
Man kan selvfølgelig også snu det hele på hodet, og si at det går helt fint å spise litt til vinen. I mange land gjør man alltid det; man spiser nøtter, noen gode oliven, en skinkebit, eller litt ost.
Kjøp en flaske med knusktørr manzanilla sherry (for eksempel Alegria, kr 91,- for en halvflaske, finnes på polet i Hammerfest), og drikk den kald, sammen med litt saltet laks, røkt ørret, ost fra Pasvik, eller hva med litt godt fenalår av villsau fra Varangerlam?
Vi har gode tapas i Finnmark.

På polet i Hammerfest jobber det dyktige folk, og de er ivrige etter å komme med råd og vink. Spør dem, gjerne om noe du ikke har smakt før. Hvis du spør om vin til en spesifikk rett, så fortell også om tilbehøret, da dette kan ha stor innvirkning på vinvalget. Hvis retten din kommer fra et spesifikt sted i et vinproduserende land, så spør om de fører vin fra området; det blir sjeldent feil.

Hvis du har lyst til å lære mer om vin, så foreslår jeg at du kjøper deg en god bok om emnet. Jeg anbefaler Hugh Johnson og Jancis Robinsons "Vinens verden" (Schibsted forlag, ISBN 978-82-516-2523-4).
Den forteller alt vi trenger å vite, og har gode kart.

Til slutt, et ostetips til: Server en romtemperert Blå Selbu sammen med et glass Nederburg Noble Late Harvest (kr 109,90 for en halvflaske, må bestilles på polet). Ha eventuelt noen ferske fiken til. Veldig godt.

Ingen kommentarer: