mandag 27. februar 2012

Herlig dorsk

For lenge siden, mens jeg studerte i Trondheim, var jeg med i et band som fikk i oppdrag å spille på årsfesten til byens nordnorske forening. Før vi kom så langt som til å spille, spiste alle foreningsmedlemmer minst to runder med skreimølje.

Det ble en rolig fest, for å si det sånn. Etter endt måltid formelig lå foreningsmedlemmene i stolene sine, og bandmedlemmene (som også hadde fått sitt) var litt slappe, de også. Man prøvde etterhvert å piffe seg opp med både mer øl og mer akevitt, og bandet gjorde sitt ved å spille både Honky Tonk Women og Proud Mary. Noen spede forsøk på å få til et "hiva lag" ble nettopp det; spede forsøk.
Alle var dog fornøyd!

Gleden over sprellfersk skrei, lever og rogn vistes i alle glinsende ansikter under måltidet, og de derpåfølgende passiarer medlemmene imellom var kun vennligsinnede. Og til slutt (ved 23-tiden) var alle enige om at det hadde vært en herlig dorsk kveld (torsk og skrei inneholder forøvrig en del mer jod enn annen fisk. Jod virker både beroligende og søvnfremmende).

Jeg går ut ifra at alle her i byen har sine preferanser i det å koke skrei. Selv bruker jeg en ganske stor kjele, med en god neve grovsalt. Fiskeskivene trekker i vannet til de flaker seg og løsner fra beinet, ikke lenger. Hvor lang tid dette tar, avhenger av tykkelsen på fisken; selv liker jeg ganske tykke skiver.
Jeg prøver å være nøye med å la fisken få rent skikkelig av seg før den blir servert, sammen med gode kokte poteter og smeltet smør med gressløk. Gulrøtter er også med, og hvis jeg slår på stortromma(!), så koker jeg dem møre i appelsinjuice sammen med i alle fall en spiseskje smør.

Noe annet som er godt til skrei, eller kokt torsk i sin alminnelighet, er en puré laget på frosne selskapserter: kok opp ertene, sil av vannet, ha i en klikk smør, og bruk for eksempel en stavmikser for å lage purë av ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper, og vær eventuelt litt dristig ved å ha i litt finhakket fersk ingefær. Tll dette drikker man vann, en bløt rødvin fra Europa (men da uten ingefær i ertepureen), eller hvitvin med god syre. Eller øl og akevitt, så klart.

Hva hvis jeg har kokt for mye skrei? 
Det gjør jeg alltid. Poteter også. 
Jeg plukker fisken ren for skinn og bein og blander den sammen med potetene, som jeg har delt i små biter. Dette kryster jeg sammen og har det i en kjele sammen med litt melk og et fedd med hakket hvitløk (og litt revet muskat?). Så kryster jeg enda mer, slik at det blir en tykk og seig stappe (som nesten er en brandade). Når denne har blitt kald, lager jeg passelig store boller som jeg vender i egg og brødrasp. Så steker jeg dem gyldne i en blanding av smør og olje i ei varm panne. Nesten bolinhos. Veldig godt.

PS Hva gjelder lever og rogn, så kan jeg ikke si at jeg har kommet helt dit; jeg tar derfor imot tips. Eller aller helst, en invitasjon.

Ingen kommentarer: