mandag 5. mars 2012

En skikkelig sytete tekst

Har du noen gang sendt ut en rett under et restaurantbesøk? Det er ikke lenge siden jeg gjorde det.
Jeg hadde bestilt lammecarré, eller care (omsorg), som det stod i menyen. Det jeg fikk var fullstendig gjennomstekte lammekoteletter, samt en skål som inneholdt kjøleskapskald sellerirotpuré. Da jeg påpekte dette garnityrets tilstand overfor kelneren, sa denne at det var ment sånn. Kokkens intensjon var altså å servere en puré hvor smøret (som en god puré skal ha mye av) var grynete og ekkelt. Jeg trodde ikke på dem. Etter en tur på kjøkkent kom retten i retur, med varm puré og nærmest rå koteletter. Jeg spiste det meste, ga liksom litt opp.
Har du noen gang sendt ut en vin? Eller bedt om et nytt glass under et barbesøk? Jeg har gjort det. Mange ganger. Hvis jeg har bedt om et glass vin som viser seg å komme fra en Bag in Box som ble åpnet for to uker siden, så sender jeg det sporenstreks ut igjen. Det kan eventuelt også være at en flaske har hatt en dårlig kork? Ut med det! Det er nemlig slik at den dårlige flasken sendes tilbake til polet / importøren, hvorpå resatauranten får pengene igjen. Polet / importøren gir beskjed til produsenten om feilen, hvorpå produsenten får mulighet til å bli bedre. Det er en vinn / vinnsituasjon, og dermed ikke flaut i det hele tatt.
Har du noen gang klaget på ølet? Jeg har gjort det også. Mange ganger. En dyr halvliter uten kullsyre er ikke noe godt, og ekstra ille blir det med dårlig vaskede glass. Utesteder som ikke har omsorg (care) for ølet sitt har jeg ikke noe sans for. Ikke går de konkurs av å helle en dau øl i vasken, heller.
Det serveres altså mye dårlig mat og drikke i landet vårt / fylket vårt / byen vår. Men vil det si at vi skal gi opp? Nei og nei og atter nei. Vi skal si ifra når noe ikke er godt, eller fraviker fra det vi har bestilt (på en høflig måte, såklart). Men vi skal også si ifra når noe er bra. Gjør vi det, så oppmuntrer vi, på den ene eller andre måten, stedet vi besøker til å forbedre seg. Og ethvert seriøst etablissement vil jo bli bedre på det som ikke er bra, samt forsterke det som holder mål.
Så derfor: gå ut og spis og drikk, og spør gjerne etter gode alternativer til alkoholholdig drikke som ikke er brus. Spør for eksempel etter eplemost fra Ringi. Kjøp eventuelt ei flaske på polet, og overrask de av dine gjester i neste middagsselskap som kjører bil, med noe som du ikke rasket med deg på nærbutikken. Du har rett og slett vist litt omsorg.
Hvis du i dette middagsselskapet har servert en puré eller mos av rotgrønnsaker, så har du absolutt fortjent noen Browniepoeng. Du har muligens skjært sellerirot, eller kanskje enda bedre, pastinakk i biter? Kokt dem møre i vann, helt ut vannet, dampet av, før du har hatt i en god klikk med smør? Og most det hele til en, ja, mos? Som er litt grov, til og med, sånn at alle skjønner at den er hjemmelaget? Til slutt har du smakt til med salt og pepper? Da har du laget noe som er veldig enkelt. Og veldig godt.

Ingen kommentarer: