lørdag 2. februar 2013

Hei sol. Hei same.


Vi er inne i en fin tid. 
Da sola tittet inn gjennom stuevinduet på lørdag, var det et herlig gjensyn. 
"Juhuuu," ble det sagt, "velkommen tilbake, så fint å se deg her hos oss."
Hvilken flaks, da, at naboen i 4B hadde invitert på cava og kongekrabbe, slik at vi fikk feiret solas tilbakekomst skikkelig.

Man lar seg påvirke av været, i alle fall gjør jeg det. Grå dager gir grunn til trøstespising, og fine dager gir grunn til gladspising. Supre dager gir i tillegg grunn til litt musserende. 
Uansett vær, så bør man spise godt, mener nå jeg, og i det flotte vinterværet vi nå har, ser jeg ingen grunn til å ikke spise is.
Is er jo så godt, og det er jammen meg sorbet også. 

Etter at den nye ismaskinen kom i hus, har vi laget vaniljeis, durianis, pistasjis, mandelis, kokossorbet og eplesorbet. Vi har til og med laget lakrisis, og den ble kjempegod, selvom vi ikke fikk tak i ekte lakris her i byen, og dermed måtte ty til Skippern lakrisbåter. 
Før fikk man lakrisrot på apoteket. 

Men hvilken is ville passe best til å hilse på sola? Appelsinis, kanskje? Eller er det påskeis? Sitronsorbet, eller limesorbet, eller en blanding av disse? Etter å ha fått brødrene Hellstrøms isbok i hus, så har jeg i alle fall skjønt at det er mange muligheter. 
Boka fant jeg hos G. Hagen, og den var på tilbud, billigere enn den prisen mamma hadde betalt når hun kjøpte den på internettet.

Hellstrøms grunnoppskrift på vaniljeis:

5 dl helmelk
2,5 dl kremfløte
200 gram sukker
6 eggeplommer
2 vaniljestenger (Tahiti eller Bourbon, hvis du får tak i)

Del vaniljestenger på langs, og skrap ut frøene. Kok opp melk, fløte, vaniljestenger og frø. Ta kjelen til side, og la trekke under lokk i 20 minutter. Lag eggedosis av egg og sukker. Tilsett melkeblandingen i eggedosisen under omrøring. Ha over i en ren kjele, varm opp til ca 80 grader (mens du rører) til den tykner. Sil blandingen over i en bolle, og avkjøl. Kjør i iskremmaskin til den er ferdig. 
Hvis du ikke har ismaskin, så kan du sette isblandingen i i fryseren, for så å ta den ut og røre i den med jevne mellomrom. Det blir også bra.

Hvis du skal tilsette noe, så gjør det med gode råvarer. Bruk ekte vanilje, fersk frukt (husk skallet, dog kanskje ikke på banan!), kanskje til og med selvplukkede bær. 
I anledning samefolkets dag, som er på førstkommende onsdag, kommer jeg nok til å prøve meg på multeis. 
Hva med tyttebæris, eller blåbæris? Sorbet av krøkebærsaft?

Ei skal vi heller glemme at man kan lage is og sorbet med grønnsaker og urter. Rødbetsorbet, for eksempel, har jeg smakt til en forrett med viltkjøtt. Parmesanis har jeg også sett, og aspargessorbet skal visst være godt. Jeg har sett en oppskrift på rosmarinis også, og det gjør meg nysgjerrig; kan det være godt til lammekjøtt? Hva med iskrem tilsatt finnmarkspors? Kan det være noe til ytrefilet av reinsdyr? 
Menyen til den 6. februar begynner å ta form, og jeg vet allerede nå at det kommer til å bli

veldig godt.

Ingen kommentarer: