søndag 30. juni 2013

God ferie


Søsteren min jobbet i flere år som turistguide på Kreta. Et av de hyppigste spørsmålene hun brukte å få var "Hvor går grekerne ut og spiser, sånn når de riktig skal kose seg?"
Det hendte at det gikk en liten djevel i henne, hvorpå hun svarte at grekerne er veldig glade i McDonalds. "Men, hvis de virkelig skal kose seg", sa hun videre, "drar de til kinarestauranten i Gouves". Turistene ble gjerne litt snurte.

I dag ble jeg selv tatt med på kinarestaurant.
I Bangkok.
Jeg fikk bedre kinamat her enn i Kina. 
Det siste skal vel egentlig ikke reflekteres over, da det ikke er poenget her. Poenget er vel heller at vi mennesker stort sett er glade i å prøve noe nytt? Jeg mener, til og med pappa sluttet etter hvert å ha poteter til spagettien.

Thailandske dansekunstner Pichet Klunchun med kone ba oss altså på kinarestaurant; en restaurant i flere etasjer, med en meny som inneholdt mer enn 300 retter. Vanligvis er dette en sikker pekepinn på at maten ikke holder mål, men slik var det ikke her, gitt.
Det var liksom maten som sto i sentrum; veggene var hvite, i taket var det lysstoffrør, og krimskramset man vanligvis finner på slike restauranter, var fraværende. Tallerkenene var av plast, og bestikket var av det lette slaget. 
Men, maten var god.

Ferske og lubne østers, én kjempestor gratinert østers, vill gressløk med kokt svinekjøtt (jepp, i den rekkefølgen), dampet morning glory, kokt sjøpølse (ikke noens favoritt, men den måtte jo prøves), dampede grønne bønner, fiskesuppe (egentlig en thaisuppe, med basilikum, samt en rød chili som kanskje er den sterkeste jeg har smakt - jeg hadde visstnok et morsomt uttrykk i ansiktet i lang tid etter at jeg hadde fått den ut av munnen), langtidskokt svineknoke, samt andre retter som var gode eller nydelige. Vi satt ved et rundt bord, og på det bordet igjen var det et snurrebord som gjorde at vi lett kunne forsyne oss av alle rettene. Det er så moro å spise mat slik! Så sosialt, og så spennende det er å utforske mat på denne måten! Nesten som en reise, jo.

Sommertid er ferietid, og for mange av oss er ferietid reisetid. Selv skal man til Sør-Norge med bil, og til Kreta med fly (søsteren bor der enda). Jeg skal nok mest spise mat med vante smaker (makrell, nypoteter, rabarbra, krabbe, blåskjell, skikkelig god feta, nesten søte sitroner, taramo salata, vidunderlige tomater), men jeg skal også se om jeg kan få spist noe nytt, noe som senere vil minne meg på akkurat denne sommeren. Hva skulle det være, mon tro? En ny fisk? en reke? En sløy grønnsak? Svinetarm (som var på menykartet i dag)?

Jeg vet ikke, men et eller annet blir det; det trenger ikke en gang å være skjellsettende, som den gangen i Can Tho, da jeg spiste durian for første gang. 
Det er sikkert flere enn meg som skal reise i sommer, og mange kommer sikkert hjem med minner om nye smaker fra nye ingredienser. 
Det er supert.

Når sommeren er over, vil jeg gjerne høre om disse smakene; enten her i avisa, på internettet, eller på gaten (da blir det til og med "høring" på ordentlig). Jeg vil gjerne at andre skal høre om det også. Smak er viktig, og det å snakke om det er moro. 
Og inspirerende.

God ferie!

Ingen kommentarer: